Ved oppstarter skal alle aktivitetene fra A til Å fremgå av egen plan. Gant skjema eller andre hjelpemiddel kan brukes – bruk sjekklister for å kontrollere fremdrift.
I innkjøp beskrives hvilke typer utstyr / midler som skal brukes i arbeidet. Bestilling skal skje i følge innkjøpsrutiner eller ifølge kundens.
Ansettelser følger de rutiner som er beskrevet.
Følger de prosedyrer og rutiner som er beskrevet i rutiner for opplæring.
Det utarbeides arbeidsplassperm, som skal være tilgjengelig for våre medarbeidere.
Permen skal innholde:
Arbeidsplasspermen skal gjennomgås med medarbeiderne før oppstart.
Det utarbeides kundeperm for oppbevaring på avdelingene. Permen skal innholde:
Ved avtale om kommunikasjon utover rutinene tas dette med i kundepermen og arbeidsplasspermen.
Før renholdet starter foretas en grundig gjennomgang av bedriften med renholdere / arbeidsledere. Det skal gis en generell orientering om produksjon, maskiner og utstyr.
Alle ansatte renholdere og arbeidsledere skal presenteres kunden. Det gjennomføres en fysisk gjennomgang av tildelte områder, bruk av verneutstyr og renholdsprosedyrer for spesielle maskiner og utstyr.
Oppbevaringsstedet for kjemikalier samt rutiner for oppbevaring og transport før og
etter renholdets slutt gjennomgås. Kontrollere at kjemikalier er i henhold til bestilling og materialstandard. Blandingsforhold skal kontrolleres både før, etter og under utførelse av renholdet.
Det skal gis opplæring i bruk av høytrykksanlegg, lavtrykksanlegg og skumanlegg
på bedriften. Leverandør eller teknisk kyndig person hos kunde står for opplæringen. Metodevalg og utstyrsvalg gjennomgås av avdelingsleder ev. kyndig stedfortreder.
Kundens sikkerhetsbestemmelser gås gjennom - som soneinndeling (rene og urene soner), interne sikkerhetsbestemmelser, låserutiner, gangsoner, rømningsveier, bruk av utlevert ID – kort etc.
Renholder orienteres om regler for uniformering, garderober til disposisjon med låsbart
skap, interne sikkerhetsbestemmelser som bruk av påbudt utlevert verneutstyr etc.