Den tidsplan, frekvenser og renholdsobjekter som renholder har fått utdelt, følges opp. Dette overvåkes regelmessig av renholdsleder eller fagansvarlig.
Avdelingsleder eller utpekt fagansvarlig overvåker regelmessig at metodene brukes i henhold til renholdsplan.
Avdelingsleder eller utpekt fagansvarlig overvåker regelmessig at bruk av midler er i samsvar med middelbruksinstruks og renholdsplan.
Arbeidssleder er ansvarlig for den visuelle kontrollen daglig. Kontrollen tas etter utført renhold og før desinfisering, Etterkontroll - liste fylles ut. Observasjoner og avvik behandles som omtalt i rutine for ” avviksbehandling.” Renholder melder fra til arbeidslederleder når renholdet er utført. Arbeidsleder og renholder kontrollerer linjene for å se om renholdet svarer til avtalt kvalitet.
Blir det registrert synlig smuss, settes det straks i gang utbedringstiltak. Arbeidsleder og renholder skal ikke avslutte arbeidet før renholdet er godkjent visuelt.
Etterkontroll - liste signeres av arbeidsleder og leveres kundens kontaktpersoner før oppstart neste dag. Avvik på avtalte produkter levert av kunden – og som kan medføre mangelfullt renhold - registreres på etterkontroll - listen. Listen skal gjennomgås av kundens kontrollør og godkjennes, eventuelle avvik tas opp og avviksbehandling iverksettes.
Periodisk gjennomgang av etterkontroll - lister gjøres på kundemøter, med frekvenser som avtalt med den enkelte kunde. Avdelingsansvarlig / arbeidsleder oppbevarer periodens etterkontroll - lister til gjennomført kundemøte. Der det ikke er avtale om kundemøter oppbevares etterkontroll - listen i 3 til 4 måneder. Ved konstatert avvik iverksettes avviksbehandling etter rutine. Det må avklares med hver enkel kunde om oppbevaringssted